Przedruk artykułu, który ukazał się w czasopiśmie naukowym "Ekonomika i organizacja przedsiębiorstwa" nr 4(771), Wyd. Instytuty Organizacji i Zarządzania w Przemyśle "ORGMASZ", kwiecień 2014
Katarzyna Kołomańska
Wojciech Werpachowski
Otoczenie wizualne człowieka
– podejście systemowe__________________________________________
Streszczenie
Celem artykułu jest przedstawienie systemowego
podejścia do otoczenia wizualnego i jego praktycznych korzyści dla ogólnej
poprawy jakości życia. Nowatorstwo opisanej koncepcji polega na zastosowaniu
metodologii inżynierii systemowej w rozwiązywaniu aktualnych wyzwań dotyczących
szeroko pojętej jakości wizualnej. Dzięki podejściu systemowemu możliwe jest
opracowanie m.in. metodyki oceny jakości wizualnej. Stworzenie zintegrowanego
systemu zarządzania jakością wizualną umożliwia nie tylko poprawę jakości
wyrobów i usług, ale także wspiera harmonijną komunikację człowieka z
otoczeniem wizualnym i środowiskiem naturalnym. W konsekwencji, podejście
systemowe, procesowe i ciągłe doskonalenie dysponują metodyką i narzędziami oceny jakości
wizualnej gwarantującymi polepszenie ogólnej jakości życia.
Słowa kluczowe: podejście
systemowe, inżynieria jakości, kreacja wizualna
Summary
The purpose of this
publication is to introduce how performance of the system approach in visual
surroundings and its practical advantages work for a general improvement of the
quality of life. The innovatory character
of the described conception is based on the use of system engineering
methodology in resolving the current relating challenges of widely comprehended
Visual Quality. The system approach enables the methodology of visual quality
evaluation.
A creation of an integrated
system of the visual quality management not only provides an improvement of the
quality of articles and services, but also supports the communication of a man
with his visual surroundings and natural environment. In consequence, system
approach, process approach and continuous improvement guarantee all the methods
and tools needed for the constant upgrade of a general quality of life.
Key words: system approach, quality engineering, visual
creation
Wstęp
Obecne przyspieszenie rozwoju w dziedzinie
technologii komunikacji stanowi przełomowy czynnik wymuszający wprowadzenie
potrzeby myślenia systemowego o
otoczeniu wizualnym człowieka. W kontekście trwałego wpływu jaki obraz wywiera na ludzki umysł, zagadnienie oceny
jakości wizualnej przestrzeni, w której egzystujemy na co dzień nabiera
aktualności, ważności i utylitarnego znaczenia. Koncepcja przedstawiona w
niniejszym artykule polega na zmianie sposobu myślenia o otoczeniu wizualnym,
dostrzegając w nim system jako funkcjonujące elementy i relacje między nimi.
Sfera wizualna to
niedoceniany meta system, od którego zależy jak postrzegamy jakość życia, w
którym funkcjonuje i rozwija się człowiek. Systemowe podejście do zarządzania
wiąże się ze zmianą filozofii, strategii działania, struktury organizacyjnej,
procedur oraz kontrolą procesów i zasobów, przy pomocy których można zarządzać m.in.
przez jakość wyrobów i usług. Według ekspertów, w ostatnim stuleciu spadł nie tylko odsetek aktywnych geniuszy, poziom
wynalazczości i innowacji, spowodowany pozorną poprawą jakości życia.
Jednocześnie odnotowuje się wzrost liczby twórców i producentów, ale doskonałą
jakością wizualną poszczycić może się tylko nieliczna grupa.
System i myślenie systemowe o jakości wizualnej
Pojęcie
systemu odgrywa kluczową rolę w nowoczesnym podejściu do problematyki jakości
wizualnej. System jest to zbiór elementów i zachodzących w nim relacji[1], powiązanych tak, że
stanowią spójną całość zdolną do funkcjonowania w określony sposób.[2] W oparciu o inżynierię
systemów można dostrzegać systemy istniejące oraz przewidywać systemy, które
jeszcze się nie rozwinęły.[3] Racjonalne widzenie i
myślenie systemowe w kreacji wizualnej wsparte przez nowoczesne podstawy
naukowe pozwala dostrzec w otoczeniu wizualnym złożone systemy działania,
istotne dla rozwoju człowieka i polepszania jakości życia, a co za tym idzie,
dla postępu cywilizacyjnego. Jakość wizualna w ujęciu systemowym spełnia
następujące warunki:
- realizuje celowe
działanie,
- istnieje wtedy,
gdy istnieje realizator,
- może
współpracować z innymi systemami,
- może składać się
z innych systemów,
- stwarza warunki
działania sobie i innym systemom,
- może się zmieniać
i doskonalić,
- trwa w czasie i
ma skończoną trwałość,
- zużywa się i
wymaga odnowy,
- może być zdatna
lub niezdatna,
- może szkodzić
człowiekowi.
Obiekt
badań w myśleniu systemowym stanowi jakość wizualna, jako istniejący
rzeczywisty system działania lub jako element tegoż systemu. Poprawa jakości
jest możliwa przy założeniu, że działania podejmowane będą w trzech
podstawowych kierunkach: podejścia systemowego, procesowego oraz ciągłego
doskonalenia.[4]
Rys. 1. Kierunki
poprawy poziomu jakości wyrobów i usług
Źródło: Opracowanie własne
Podejście
projakościowe do procesów zachodzących w otoczeniu wizualnym dotyczy m.in.
poprawy jakości produktów i usług, oraz systemów związanych z kreacją wizualną.
Poniżej przedstawiono schemat ogólnego procesu doskonalenia jakości.
Rys. 2. Proces
poprawy poziomu jakości wyrobów i usług
Źródło: Opracowanie własne
Podejście
systemowe, procesowe i ciągłe doskonalenie stawia w centrum kapitał ludzki oraz
potrzeby i wymagania klientów (zadowolenie). Rozpoznawanie potrzeby i jej
skuteczna identyfikacja są podstawowymi operacyjnymi elementami procesu zaspo-kajania
potrzeb.[5] Za pośrednictwem
odpowiednich struktur, procedur, narzędzi i kultury organizacji możliwe jest
ciągłe doskonalenie systemu zarządzania jakością wizualną. W powyższym modelu ważną rolę spełnia
odpowiedzialność kierownictwa, zarządzanie zasobami, pomiary, analiza i
doskonalenie, kontynuowane nieustannie na każdym poziomie organizacji. W
ciągach wyróżnionych na rys.3 i rys.4 występują systemowe operacje myślowe
dotyczące koncepcji jakości wizualnej, wymagające konsekwencji w postrzeganiu
świata w konwencji systemów działania.[6]
Rys. 3 Uporządkowany ciąg wyróżników myślenia systemowego
Źródło: Opracowanie własne, na podstawie: J.
Konieczny, op.cit., s. 23.
Jakość wizualna jako obiekt badań systemowych oznacza zespołowe
spojrzenie na całość sfery wizualnej
poprzez rolę i funkcję jakości w poszczególnych jej strukturach. Podejście
systemowe uwzględnia powiązania przyczynowo-skutkowe, często ukryte,
niewidzialne, nieliniowe i niejawne. W ten sposób jakość ukierunkowana jest na
bieżące procesy w perspektywie dalekosiężnych konsekwencji podejmowanych
decyzji. Myślenie systemowe o jakości wizualnej poprzedza działanie systemowe,
wynikiem którego jest model systemu zarządzania jakością wizualną zilustrowany
poniżej.
Źródło: Opracowanie własne
Myślenie
systemowe o jakości wizualnej umożliwia racjonalizację i optymalizację procesów
odpowiedzialnych za wytwory działalności systemowej (kreacji wizualnej). Innymi
słowy, świadome i nowoczesne zarządzanie jakością wizualną polega m.in. na
uporządkowaniu systemów działania istniejących lub jeszcze nie powstałych w sfe rze wizualnej, oraz na
stworzeniu mechanizmów zapobiegających szkodliwym skutkom działania systemów
poprzez zabezpieczenie otoczenia wizualnego systemem jakości.
Otoczenie
wizualne jako system należy rozumieć w kontekście dynamicznie zmieniającego się
układu relacji przekształceń i relacji sprzężeń, które warunkują rozwój jakości
życia na subtelnych poziomach. Wykorzystanie sposobów postępowania, które mają
oparcie w przyjętym systemie pozwala na dostrzeżenie, identyfikację i ocenę
elementarnych cech, procesów, zasad, zależności oraz czynników odpowiedzialnych za jakość wizualną. Zastosowanie
rozwiązań inżynierii systemów działania umożliwia skuteczne zarządzanie
jakością w sferze wizualnej i odbywa się przy tym nieustannie, na wielu złożonych poziomach
organizacji.
Synergia
problematyki wizualności otoczenia jest właściwa dla układów działających
według różnych współsystemów. [7] Podejście systemowe do
otoczenia wizualnego wiąże się z przeprowadzeniem wielopoziomowej i
wielokryterialnej analizy systemowej. Jakość wizualna jako obiekt myślenia
systemowego stanowi osiąganie szeroko pojętej wartości dodatniej, doskonalonej
w czasie. Na rysunku 5 zaprezentowano model ciągłego doskonalenia jakości
wizualnej w kontekście systemowych źródeł koncepcji zarządzania jakością
wizualną.
Rys.5 Jakość wizualna jako obiekt myślenia systemowego
Źródło:
Opracowanie własne
Teoria
systemów działania umożliwia analizę systemową otoczenia wizualnego na podstawie modeli identyfikacyjnych i
problemowych. Stosowana inżynieria systemów działania leży u podstaw modelu
kompleksowego zarządzania jakością wizualną zgodnego z Total Quality Management
(TQM). Modele oceny i optymalizacji jakości są „zwinne” (agile),
skoncentrowane na doskonaleniu kapitału ludzkiego, spełnianiu potrzeb oraz
wymagań konsumenckich i rozwojowych człowieka.
Człowiek w otoczeniu wizualnym/systemie jakości wizualnej
W świecie systemów człowiek
może bardziej lub mniej świadomie występować w roli: realizatora (tworzywa)
realnego systemu, badacza (obserwatora) systemu, nauczyciela (nośnika/przekaźnika)
systemu, działacza (organizatora systemu).[8] Otoczenie wizualne
charakteryzuje się tym, że nieustannie angażuje nas w te wszystkie role
równocześnie. Gwałtowny rozwój technik multimedialnych ugruntował wizualny
kierunek rozwoju cywilizacji, a dla jakości wizualnej pozycję domeny
(nadsystemu). Dlatego, aby właściwie interpretować i uporządkować zjawiska
zachodzące w sferze wizualnej konieczne jest podejście systemowe uwzględniające
wielowymiarowość pojęcia jakości wizualnej. Nowoczesność w działalności
wizualnej polegać zatem będzie na podejściu systemowym, jako
świadomym stosowaniu naukowych reguł uwzględniających podstawowe prawa jakości
wizualnej w systemach działania. Dla jednostki funkcjonującej w danym systemie
działania można wyodrębnić środowisko: naturalne, psychiczne, społeczne,
techniczne.[9]
W każdym z tych elementów wizualność dominuje jako własność świata fizycznego i
macierzysta przestrzeń komunikacji, w tym także jako płaszczyzna ogólnej oceny
jakości życia. Jednocześnie, ludzka psychika i świadomość funkcjonująca na co
dzień w coraz gęściej zagospodarowanej przestrzeni wizualnej zupełnie nie jest
przygotowywana do nieustannego przyswajania i przetwarzania tak wielu obrazów
oraz informacji na raz. Własności człowieka jako tworzywa systemu są zatem
bardzo ograniczone, krótkotrwałe i
wymagają odnowy.
Nurty w podejściu systemowym
Głównym celem systemów zarządzania jest poprawa jakości wyrobów oraz
usług. W kreacji wizualnej
osiągnięcie jej możliwe jest poprzez ukierunkowanie działań w sposób przedstawiony na rys.
6. Schemat ten uzasadnia podejście systemowe jako zmianę sposobu myślenia o
otoczeniu wizualnym.
Rys. 6 Elementy działań projakościowych
Źródło: Opracowanie własne, na podstawie: W.
Werpachowski, Podstawy zarządzania w przedsiębiorstwie,
Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa 2011, s. 219.
Działania
poprawiające poziom jakości w otoczeniu wizualnym człowieka wymagają podejścia
systemowego, procesowego i ciągłego doskonalenia. Podejście o tak ujętej
strukturze nowatorstwo zawdzięcza (oprócz szerokiego wykorzystania dorobku
nauki) także uwzględnieniu w procesach tzw. czynnika szaleństwa, rozumianego
jako instynkt geniuszu w swej dziedzinie. To element odpowiedzialny za
kształtowanie i doskonalenie górnej granicy kryteriów jakości jako standardów
możliwych do osiągnięcia. Nowe podejście w modelu
koncepcji jakości wizualnej charakteryzuje efekt synergiczny, w którym
współdziałanie elementów daje bardziej efektywną sumę poszczególnych metod,
działań i procesów.
Tendencje i trendy związane z otoczeniem wizualnym
Otoczenie wizualne ulega
ciągłym i dynamicznym transformacjom związanym z jego zagospodarowaniem
i bieżącą eksploatacją. Szybkie tempo przemian wpływa znacząco na rozwój nowych technologii informacyjnych i komunikacyjnych[10], które maksymalnie
wykorzystują wizualność otaczającej wzrok przestrzeni. Człowiek w środowisku
tworzonym przez siebie staje się twórcą powołującym do życia nowe systemy, których
rozwój często go zaskakuje i przerasta, prowadząc do całkiem niezamierzonych
konsekwencji. Zatem inżynieria systemów winna służyć optymalizacji wysiłku,
efektu i ryzyka przy powoływaniu do życia i funkcjonowaniu nowych systemów,
harmonijnie wplecionych w istniejące środowisko.[11] Cechą niezwykle istotną w
nadchodzącym społeczeństwie wiedzy jest świadomość i kreatywność. To sztuka
kreowania innowacyjnych produktów i systemów. Postęp nauki i technologii doprowadził do prawie wymarzonej
sytuacji, że potrafimy
powoływać do życia coraz bardziej skomplikowane systemy, czy to w postaci
wyrobów, czy organizacji gospodarczych i/lub społecznych, lub innych przedsięwzięć.
Potencjał do powoływania takich systemów wydaje się wprost niezmierzony. Jednak
nasza znajomość projektowania, powoływania do życia i funkcjonowania tak
złożonych systemów nie jest pełna. Dowiadujemy się o tym niestety na ogół za
późno, w postaci różnych
niepożądanych efektów, począwszy od wielokrotnych przekroczeń ekonomicznych,
terminowych i organizacyjnych, aż do tego, że spodziewane efekty nie następują i nie nastąpią nigdy.[12] Istotnym wskaźnikiem
jakości wizualnej jest właściwy ogląd świata, a zwłaszcza trendów
długofalowych. Mimo dynamiki zmian zachodzących w otoczeniu wizualnym można
wyodrębnić stałe tendencje (wpływ społeczeństwa informacyjnego, globalizacja
komunikacji i handlu, wpływ świata nauki, techniki i mody). Dzięki zastosowaniu
podejścia systemowego mogą być modelowane i optymalizowane z pożytkiem
dla nauki, kultury i rozrywki.
Instrumenty wykorzystywane do
zarządzania jakością wizualną
Celem zarządzania jakością wizualną jest poprawa jakości otoczenia
wizualnego, m.in. poprzez polepszenie jakości wyrobów i usług. Osiąganie tego
celu wymaga zaangażowania, opracowania systemów w postaci struktur
organizacyjnych, odpowiednich procedur postępowania, procesów i zasobów oraz
przestrzegania zasad zarządzania jakością. Miarodajne informacje o poziomie
jakości wizualnej w otoczeniu człowieka wymagają dokonania wyboru najlepszych
metod i narzędzi pomiaru oraz oceny jakości. Tabela 1 przedstawia podstawowy
podział instrumentów zarządzania jakością w otoczeniu wizualnym człowieka.
Tab. 1 Instrumenty zarządzania jakością
wizualną
Źródło: Opracowanie własne, na podstawie A. Hamrol, W. Mantura, Zarządzanie jakością.
Teoria i praktyka, PWN, Warszawa 1999.
W
Tabeli 2 poniżej zestawiono wybrane zasady, metody i narzędzia składające się na podstawowe instrumentarium
zarządzania jakością wizualną.
Tab. 2 Podstawowe instrumenty sterowania
jakością wizualną w DMAIC
Do
prezentacji wykorzystano metodę optymalizacji DMAIC (Define, Measure, Analyse,
Improve, Control - Definiuj, Mierz, Analizuj, Poprawiaj, Kontroluj), polegającą
na zamkniętym cyklu działań trwale usprawniających procesy. DMAIC pozwala na
zdefi-niowanie i ukierunkowanie przydatności poszczególnych instrumentów.
Pojęcie narzędzia niekoniecznie musi być
wyłącznie związane z klasycznym po-działem na zasady metody, filozofie i
narzędzia do zarządzania jakością. Do oceny jakości w otoczeniu wizualnym
wygodniej jest stosować uniwersalną zasadę, według której narzędzia będące w
gestii decydenta rozwiązują dany problem lub nadają się do wykorzystania
praktycznego. Metoda DMAIC jest przydatna pod względem oceny zakresu
funkcjonalnego i informacyjnego poszczególnych instrumentów zarządzania
jakością wizualną. W Tabeli 3 przedstawiono przykładowe zastosowania
instrumentów zarządzania jakością w kontekście procesów badawczych i ich
charakterystyki.
Źródło: Opracowanie własne na podstawie: W. Werpachowski,
Podstawy zarządzania w przedsiębiorstwie…, op. cit., s. 276-277.
Tabela powyżej ilustruje przykładowy
podział uwzględniający problematykę ja-kości wizualnej możliwą do rozwiązania
po zastosowaniu określonego narzędzia. Z instrumentarium
zarządzania jakością opisanym w tabeli 3. warto przyjrzeć się bliżej metodzie
Quality Function Deployment (QFD). Może posłużyć za przykład narzędzia, za pomocą którego łatwo dostrzec i
zrozumieć wielość skomplikowanych relacji podsystemowych oraz powiązań pomiędzy
elementami sfery wizualnej. Rozwinięcie praktycznej
funkcji jakości wizualnej w podziale na trzy segmenty (produkt, usługa, system)
umożliwia identyfikację priorytetowych zagadnień podejścia systemowego i procesowego do zarządzania
jakością wizualną.[13]
Zdecydowana przewaga korelacji silnych wskazuje na wysoki stopień integralności
cech jakościowych (jakości wizualnej z ogólnym poziomem jakości
życia) w ujęciu systemowym i jako domeny.
Polityka jakości
Polityka jakości to najważniejszy, jawny i publikowany dokument systemu
zarządzania jakością, część
strategii jakości organizacji dotyczącej działania, rozwoju i doskonalenia systemu
jakości wizualnej. Zawiera deklaracje kierownictwa dotyczące stosowania wymagań
norm, prowadzenia ciągłego doskonalenia, przeznaczenia niezbędnych dla rozwoju
systemu zasobów, identyfikacji oraz spełnienia potrzeb i oczekiwań klientów
oraz cele postawione przed systemem.[14] Polityka jakości wizualnej
pełni kilka funkcji. Jest podstawą do ustanowienia celów i zadań w
realizowanych procesach oraz stanowi ramy do utrzymania i doskonalenia celów
organizacji, wyrobów i usług. Następną funkcją jest jej znaczenie dla
uczestników rynku kreacji wizualnej, gdzie określone i zakomunikowane pojęcie
jakości wizualnej umożliwia lepsze zrozumienie strategii działania, misji,
celów i zadań kampanii społecznej na rzecz poprawy jakości w otoczeniu wizualnym człowieka.
Doprecyzowuje także zakres odpowiedzialności właścicieli wszystkich procesów
za jej realizację. Z punktu widzenia uczestników (twórców i odbiorców kreacji wizualnej)
właściwie obrana polityka jakości wizualnej stanowi także deklarację, że
nabywając produkty lub usługi oraz w inny sposób uczestnicząc w życiu
artystyczno-kulturalnym kierujemy się filozofią jakości. Podstawę do opracowania
elastycznych ram strategicznych rozwoju polityki jakości wizualnej stanowi
m.in. ocena aktu-alnych potrzeb i wymagań klientów sektora kreacji wizualnej
(branż przemysłów kreatywnych).
Wnioski
Nowy
paradygmat określany jako „podejście systemowe”, przyjmuje holistyczne spojrzenie
na sferę wizualną zakładając, że przyroda i działalność wytwórcza człowieka (w
tym to, co widoczne dla oka) stanowią całość, w której żadne odrębne elementy nie istnieją. Poznawane części
tworzą przydatną strukturę czyli system.
Paradygmat systemowy próbuje pomóc ludzkiemu umysłowi radzić sobie w
świecie wizualnym dla niego
zbyt złożonym. Obecne przyśpieszenie rozwojowe sprawia, że podejście takie jest
niezbędne do prawidłowego podejmowania decyzji. Kreowanie potrzeby
dosko-nalenia jakości w otoczeniu wizualnym wiąże się z gruntowną zmianą
sposobu myślenia jednostek i organizacji, co jest zadaniem nadzwyczaj trudnym.
Przykłady istniejących systemów zarządzania jakością wcale nie wyodrębniają
problematyki oceny jakości wizualnej. Istniejące normy obejmują zagadnienia
odnoszące się do aspektów ekonomicznych, organizacyjnych, technicznych i
technologicznych, higieny i bezpieczeństwa pracy oraz ochrony środowiska. Zbyt
długo bagatelizowany fakt braku podejścia systemowego do otoczenia wizualnego w
kontekście prawidłowego obrazowania i harmonijnej komunikacji może mieć trudno
odwracalne konsekwencje kulturalne i społeczne. Bariery rozwoju koncepcji
jakości wizualnej przypominają historię tworzenia ochrony środowiska
naturalnego. Bez podejścia systemowego, poważne zaniedbania przestrzeni
wizualnej oraz zbyt powolne zrozumienie jej dominującej roli w rzeczywistym
rozwoju cywilizacji powodują postępującą degradację otoczenia wizualnego i
utratę zdolności logicznej interpretacji otaczającego nas świata pełnego
informacji wizualnej.
Filozofia
jakości wizualnej dąży do ogólnej poprawy jakości życia. Dzięki zmianie
myślenia o otoczeniu wizualnym na systemowe, możliwe jest tworzenie przyjaznego
otoczenia wizualnego, które wspomaga harmonijny rozwój człowieka i
pełnowartościowy postęp w każdej dziedzinie aktywności życiowej. Dzięki
wykorzystaniu podejścia systemowego, procesowego oraz ciągłego doskonalenia
jakości produktów i usług
związanych z kreacją wizualną, możliwe jest stworzenie utylitarnych metod
zarządzania jakością w otoczeniu wizualnym, jako efektywnego wsparcia procesów
sterowania ogólną jakością życia.
[1] M.
Mazur, Pojęcie systemu i rygory jego
stosowania, w: Postępy Cybernetyki (10) 2, Wyd. Ossolineum, Warszawa 1987,
s. 21-29.
[2] T.
Tomaszewski, Psychologia, Wiedza
Powszechna, Warszawa 1977, s. 15.
[3] J.
Konieczny, Inżynieria systemów działania,
WNT, Warszawa 1983, s.22.
[4] W.
Werpachowski, Podstawy zarządzania w
przedsiębiorstwie, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa
2011, s. 29. [
5] J. Dietrych, System i konstrukcja, WNT, Warszawa 1985, s. 33.
[6] J. Konieczny, Inżynieria systemów działania, op. cit., s. 24.
[7] Por.: J. Dietrych, op. cit., s. 61.
[8] J. Konieczny, Inżynieria systemów działania…, op. cit., s. 54.
[9] Tamże, s. 45.
[10] W. Werpachowski, Podstawy zarządzania w przedsiębiorstwie, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa 2011, s. 451.
[11] Por.: C. Cempel, Wprowadzenie potrzeby systemowego myślenia, Czasopismo elektroniczne Wirtualna Edukacja, Politechnika Poznańska, Poznań 2003, http://grouper.ieee.org/groups/lttf/we/a035.html
[12] Tamże.
[1] Szerzej o wykorzystaniu metody QFD w badaniach jakości wizualnej: K. Kołomańska, D. Wolak, Poziom jakości wizualnej w otoczeniu człowieka, w: Ekonomika i organizacja przedsiębiorstwa, nr 6(749)/2012. Wydawnictwo Instytutu ORGMASZ, Warszawa 2013, s.
[2] Por: J. Łańcucki (red.), Podstawy kompleksowego zarządzania jakością TQM, Wydawnictwo AE w Poznaniu, Poznań 2001, s. 109.
Bibliografia
- Cempel C. – Teoria i inżynieria systemów - zasady i
zastosowania myślenia systemowego, Wydawnictwo ITE, Radom 2008
- Dietrych J.
– System i konstrukcja,
Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa 1985
- Filipkowski
S. – Ergonomia przemysłowa. Zarys
problematyki, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa 1970
- Kołomańska
K., Wolak. D. – Poziom jakości
wizualnej w otoczeniu człowieka, w: Ekonomika i organizacja
przedsiębiorstwa, nr 6(749)2012, Wydawnictwo Instytutu ORGMASZ,
Warszawa 2013
- Konieczny J.
– Inżynieria systemów działania,
Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa 1983
- Łańcucki J.
(red.) – Podstawy kompleksowego
zarządzania jakością TQM, Wydawnictwo AE w Poznaniu, Poznań 2001
- Mazur M. – Pojęcie systemu i rygory jego
stosowania, w: Postępy Cybernetyki, (10) 2, Ossolineum, Warszawa 1987
- Mazurkiewicz
A., Uryniak M. – Podmiotowość
człowieka w aspekcie jego działalności w organizacji, w: Nierówności społeczne a wzrost
gospodarczy. Problemy globalizacji i regionalizacji, Zeszyt
nr 8/2006, Zakład Ekonomiki i Organizacji Przedsiębiorstw Uniwersytetu
Rzeszowskiego, Rzeszów 2006
- Sadowski W.
– Podstawy ogólnej teorii systemów.
Analiza logiczno-metodologiczna,
PWN, Warszawa 1978
- Szymański J.
M. – Życie Systemów, Wiedza
Powszechna, Warszawa 1991
- Tomaszewski
T. – Psychologia, Wiedza
Powszechna, Warszawa 1977
- Weinberg G.
M. – Myślenie Systemowe, PWN,
Warszawa 1979
- Werpachowski
W. – Podstawy zarządzania w
przedsiębiorstwie, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej,
Warszawa 2011
- Woodley M.
A. – Głupiejemy, bo jesteśmy zdrowsi,
Magazyn popularno-naukowy FOCUS, nr 9/216, wrzesień 2013
- Kosmologia. Teoria. CD-ROM do nauki fizyki cząstek, Europejska Organizacja Badań Jądrowych CERN, Genewa 2001 http://lxsa.physik.unibonn.de/outreach/wyp/exercises/keyhole/pl/theory/main-8.html
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz